woensdag 1 december 2010

Gebruik deze dialoogformule


Komende week verzorg ik een Social Media Workshop in het mondaine Soest…

De presentatie die ik daar geef zal gaan over HOE de dialoog gevoerd moet worden via (of met) een sociaal netwerk. Binnenkort zal ik deze sessie ook voor het Topmarketeers Network geven. Ik wilde het belangrijkste onderdeel alvast delen. Zeg maar een ‘sneak peak’. Al voorbereidend dacht ik terug aan al die eindeloze seminars, workshops en presentaties die ik heb bijgewoond. Ze hadden allemaal hun goede en slechte momenten, wat me vooral trof was dat er me zo weinig van was bijgebleven…wat zonde! Al die slimme geesten, al die kopjes koffie en gratis pennen. Dit wilde ik perse voorkomen. Daarom mijn plan: ik ga mijn verhaal zodanig inkorten dat er iets zo korts overblijft wat zo makkelijk is om te onthouden… dat je niet anders kan! Dus comprimeren tot 1 kernzin, 1 kernwoord, 1 kernpunt… of liever nog: 1 formule

Ezelsbruggetjes
Mensen zitten zo in elkaar dat ze ezelsbruggetjes nodig hebben om dingen te onthouden denk aan de stelling van Pythagoras: a²+b²=c² of bijvoorbeeld de realtiviteitstheorie van Einstein: E=MC². Of dichter bij huis kennen we de ’4 Marketing P’s’ of het AIDA-model. Met behulp van deze formules blijven wijsheden decennia lang in je hoofd zitten.
In mijn workshop komende donderdag probeer ik dialoog en sociale netwerken zoveel mogelijk aan elkaar te knopen. Met andere woorden hoe voer je de dialoog gebruik maken van deze systemen. Ik ben gekomen tot deze formule die ik sindsdien voortdurend gebruik in mijn gesprekken met bedrijven.

Het enige wat je hoeft te onthouden is het woord:  ’VERGELIJK’
Schrap vervolgens de klinkers. Wat overblijft is: VRGLK
Dat zijn de beginletters van de volgende woorden:

  1. Vragen
  2. Relevantie
  3. Gelijkwaardigheid
  4. Luisteren
  5. Kiezen


Deze woorden zijn es-sen-tiëel voor jouw succes als je de dialoog wenst aan te gaan via een social netwerk!

1. Vragen: De beste manier om een dialoog te starten is een vraag te stellen. Een vraag levert sneller een antwoord op (en dus een actieve gesprekspartner) dan een gezonden mededeling. Het laat interesse zien. Daarbij levert het kennis op over diegene met wie je een dialoog wil voeren.

2. Relevantie: pas als je relevant wordt zul je spectaculaire effecten gaan halen. Mensen zonder kinderen willen meestal geen kinderwagen en mensen zonder tuin willen vaak geen snoeischaar. Je wordt relevant door vragen te stellen en te luisteren.

3. Gelijkwaardigheid: 1 woord: YOUP! Als je met je bedrijf in een groot grijzen gebouw gaat zitten zonder echte intentie mensen te leren kennen zal je dialoog geheid mislukken. Laat jezelf zien! Treed uit de anonimiteit. Geef je bedrijf een gezicht! Stel je kwetsbaar op. Wees eerlijk.

4. Luisteren: er is een verschil tussen horen en luisteren. Luisteren is een activiteit. Veel bedrijven horen antwoorden maar doen niets. Mensen voelen zich gewaardeerd en gerespecteerd als je naar ze luistert. Praten konden de meesten van ons al door onze ‘zendcampagnes’, maar luisteren kan pas sinds kort heel goed via social media. Wie datgene wat hij zegt weet af te stemmen op datgene wat hij heeft gehoord is spekkoper!

5. Kiezen. Dit is het punt waar heel veel bedrijven en marketeers moeite mee hebben. Dit vereist namelijk creativiteit. Als je een dialoog wilt starten is het belangrijk dat je scherp uit de hoek komt. Maak conceptueel een keuze… een gesprek in het echte leven start ook niet met 100 dingen ineens. Maak keuzes! Pak een prikkelend deelthema en stel daar een vraag over. Beter over het stuur dan over de hele auto. Beter pijn in de onderrug dan de algehele gezondheid. Als je gesprek slim voert praat je in een mum van tijd over de hele auto en de algehele gezondheid.

Mijn vraag aan jou is… weet je de formule nog?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten